Investigative interest of the students of the professional accounting career, in a public university in the Junín region - Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53641/junta.v4i2.79

Keywords:

Research lines, accounting research, university, teachers, students

Abstract

The present work aims to determine the investigative interest of the students of the Accounting professional career in a public university in the Junín region, for the year 2021, considering that accounting research at the national level is underdeveloped, finding deficiencies in research training scientific research in professionals, likewise no related research has been found in what corresponds to the research interest of the students of the accounting professional careers. The type of study is descriptive; the sampling method is simple random and the instrument used was the questionnaire. In the results, it was determined that the investigative interest of the students of the Accounting professional career is within the research lines of the accounting profession, the most interesting being those of Finance, Taxation and Auditing and those of less investigative interest the Sector. Government, Taxation and NIFF, likewise, 91% of the respondents indicate that the lines of research of the accounting profession must be congruent with those of the Accounting professional career, being an important point considering that 89% of the surveyed population wishes to continue conducting accounting research, and research capacities must be strengthened in undergraduate training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baquero, P. (2005). Línea de Investigación Pedagogía y Didáctica. Actualidades Pedagógicas.1(47),91-98.

Beltrán, J.P., y González, L. A.(2017). Tendencia de investigación contable en Colombia: Teoría o Práctica, una mirada desde las revistas contables colombianas 2011 a 2015. Revista Face, 17(2), 68-80.

Castaño-Rios, C.E. (2017). Reflexiones sobre la investigación contable en Colombia. Panorama Económico, 24, 163-174.

Centro Nacional de Investigación de las Ciencias Contables - CENIC (2021). Libro Blanco de las líneas de investigación. Propuesta de Política y Líneas de investigación de la profesión contable en el Perú para el periodo 2021-2024.

Guerra-Gomez, S.L. (2014). Intereses Investigativos de estudiantes de la Licenciatura en Educación Básica en la modalidad a distancia. Rastros y Rostros, 16(30), 77-87. doi:10.16925/ra.v16i30.822

Ley N° 30220. (09 de julio de 2014). Ley Universitaria (12914).

Polar, E.A. (2010). Las líneas de investigación aplicativas en el programa de investigación contable. QUIPUCAMAYOC. Revista de la Facultad de Ciencias Contables, 17(33), 27-33.

Resolución N° 4992-CU-2019. (01 de febrero 2019). Aprobar las “Líneas de Investigación Institucionales” establecidas para la Universidad Nacional del Centro del Perú.

Resolución N° 085-2020-MINEDU. (01 de abril de 2020). Aprobar las “Orientaciones para la continuidad del servicio educativo superior universitario, en el marco de la emergencia sanitaria, a nivel nacional, dispuesta por el Decreto Supremo N° 008- 2020-SA”.

Resolución N° 009-2021-JDCCPP/AG (29 de mayo de 2021). Aprobar el documento denominado “Libro Blanco de las Líneas de Investigación contable en el Perú, propuesta de políticas y líneas de investigación de la profesión contable en el Perú para el periodo 2021 - 2024”.

Saavedra, M.L., y Saavedra, M.E. (2015). La investigación contable en Latinoamérica. Revista Actualidad Contable FACES, 18(31), 99-121.

San Miguel, E.M. (2016). Estado actual de la investigación contable en el Perú: La investigación contable en las Universidades. Revista de Investigación de Contabilidad Accounting power for business, 1(2), 79-102.

Published

2021-12-30

How to Cite

Alvarez Bernuy De Veliz, S. M., & Ñahui Flores, T. A. (2021). Investigative interest of the students of the professional accounting career, in a public university in the Junín region - Peru. La Junta Magazine, 4(2), 95–109. https://doi.org/10.53641/junta.v4i2.79