Didactic model by competencies for the training of the public accountant. UNASAM case
DOI:
https://doi.org/10.53641/junta.v4i2.76Keywords:
Didactics, competences, pedagogy, accounting, teaching - learningAbstract
Training by competencies is a current topic worldwide, as it shows the need to train accounting professionals according to the demands of the social and work environment. Thus, national and international labor and academic entities, since the beginning of this century, have proposed and developed training models by competencies; However, the Santiago Antúnez de Mayolo University and most of the public universities in Peru that train public accountants have not yet consolidated them in the teaching-learning process. It was proposed to design a didactic model by competencies for the training of the public accountant, from the quantitative approach and applied research, through the hypothetical-deductive method and the collection and analysis of data through the non-experimental, cross-sectional design in the 2020 semester I and II. The results obtained revealed the lack of information and applicability of the approach to training by competencies in the teaching-learning process, since there is no didactic model by competencies. The context is consistent with the results of other similar investigations, which shows that the training by competencies of the public accountant is embodied in theory and standards, but is not applied in the teaching-learning process. The didactic model by competencies is inherent to link the academic process with the socio-economic and labor context.
Downloads
References
Aguiar, X. S., & Rodríguez, P. L. (2018) La formación de competencias pedagógicas en los profesores universitarios. EDUMECENTRO, 10(2), 141-159
Arévalo, B., Pastrano, P., & Yépez, E. (2019). Evaluación por competencias de la práctica preprofesional: una propuesta didáctica. Universidad y Sociedad, 11(5), 147- 154.
Arreola, R. (2019) Formación y evaluación docente basada en un perfil por competencias. Una propuesta desde la práctica reflexiva. Revista Educación, 43(2), 239-258.
Ausubel-Novak-Hanesian (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed. TRILLAS. México
Carrillo, G.A, Pérez, L., & Vásquez, A. (2018). El desarrollo de competencias en la educación superior: Una experiencia con la competencia aprendizaje autónomo. En Blanco y Negro, 9(1), 68-81.
Casasola, W. (2020) El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación. (29), 1, 38-51.
Cayambe, M., Filian, F., Arguello, L., & Rodríguez, N. (2018). Formación por competencias: Reto actual de la universidad ecuatoriana. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9 (1), 141-150.
Cedeño, P.J. (2020) Formación de habilidades contables en estudiantes de Educación Superior Ecuatoriana. Estrategia didáctica para su mejoramiento. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5, (1), 16-36. doi: 10.23857/pc. v5i1.1873
Chaves A. (2001) Implicaciones educativas de la teoría socio cultural de Vygotsky. Educación, 25 (2), 59-65.
Estrada, M., Fuentes, R., & Vázquez, J. (2016). Proceso de enseñanza - aprendizaje, implementado en el modelo por competencias: Perspectivas de los jóvenes universitarios de la UANL-México. En O. Leyva, F. Ganga, J. Tejada, & A. Hernández (Ed.), La formación por competencias en educación superior: Alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile. (1ed, 233-253). Colonia Cuauhtémoc: Tirant Humanidades.
Farías, F. (2009). La epistemología de las ciencias sociales en la formación por competencias. Cinta de Moebio, (34), 58-66.
Fernández, Y. (2020) Relación entre la preparación académica y humanística de los contadores públicos y la fe pública (Tesis de pregrado, Tecnológico de Antioquía).
Freire, P (1992). Pedagogía de la esperanza. Ciudad de México: Siglo XXI Editores
Ganga, F., González, A., & Smith, C. (2016). Enfoque por competencias en la educación superior: Algunos fundamentos teóricos y empíricos. En O. y. Cordero (Ed.), La formación por competencias en la educación superior: Alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile (pp.45-64). Cuauhtémoc: Tirant Humanidades.
González, E; Almeida, M; Torres, A; & Traba, Y. (2020) La gamificación como herramienta educativa: el estudiante de contabilidad en el rol del gerente, del contador y del auditor. Formación Universitaria,13(5), 155-164. doi:10.4067/S0718- 50062020000500155
Gómez, J; & Janampa N. (2020) El contador público frente a la cuarta revolución industrial. Revista Quipukamayoc. 28 (57), 25-33.
Machado, E; & Montes de Oca, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Transformación, 16(1),1-13.
Moreno, G., & Duque, O. (2019). Propuesta de modelo de evaluación de competencias en el área contable de los estudiantes de contaduría pública de la Universidad Santo Tomás mediante rúbricas: autoevaluación. Science of Human Action, 4(2),255-276. doi:10.21501/2500-669X.3496
Morin, E. (2007) Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Lima: Derrama Magisterial.
Leiva, C. (2005). Conductismo, cognitivismo y aprendizaje. Revista Tecnología en marcha, 18(1), 66-73.
Pérez, C. (2018). Revisión teórica del enfoque por competencias y su aplicación en la Universidad Boliviana. Revista Ciencia, Tecnología e Innovación, 16(18), 57-74.
Pulgarín. L., Sandoval, J. & Navarro, P. (2020). Formación contable en Colombia: incidencia del contexto político, económico y social. Contaduría Universidad de Antioquia, (77), 167-190. doi: 10.17533/udea.rc. n77a06.
Rabanal, R, Huamán, C. Murga, N. & Chauca, P. (2020). Desarrollo de competencias personales y sociales para la inserción laboral de egresados universitario. Revista de Ciencias Sociales,26(2),250-258.
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103-124.
Torres, A., & Martinez, D. (2018). Modelo didáctico para favorecer el desarrollo de la comprensión matemática en estudiantes del primer año universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), 1-20.
Vega, E.A. (2018). ¿Pedagogía o ciencias de la educación? Una lucha epistemológica. Revista Boletín Redipe, 7(9), 56-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luciano Fermín Tinoco Palacios, Loel Salutor Bedón Pajuelo, Leoncio Florentino Cochachín Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.