Relationship between professional identity and academic performance of students in the specialty of Administration (SENATI)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53641/junta.v2i2.34

Keywords:

Professional identity, academic performance, career perception, career expectations, learning, students

Abstract

The objective of this research is to determine the relationship between the professional identity and the academic performance of the students of the specialty of Administration. The analytical inductive method was used, of non-experimental and correlational design, oriented to a probabilistic sample of 334 students within a total population 2940, using questionnaires developed by the researcher. The results showed that professional identity was correlated with academic performance, according to Spearman, with an index of 0.759, highly significant, with p-value in the chi-square test of 0.00. Finally, it was concluded that there is a high relationship of professional identity and academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, M. (2002). Estrategias para mejorar el rendimiento académico de los adolescentes. Primera Edición. Madrid: Editorial Pirámide

Álvarez Martín, F. (2004). Perfeccionamiento docente e identidad profesional. Revista Docencia, 24. Chile

Belén, C. (2010). Relación familiar y su influencia en el rendimiento académico de los alumnos de la Institución Educativa Particular José Ingenieros del distrito de Ate. (Tesis de maestría). Universidad Cesar Vallejo, Perú

Camarena, C. M., Chávez G., A. M., & Gómez V., J. (1985). Reflexiones en torno al rendimiento escolar y a la eficiencia terminal. Revista de educación Superior, 14(53).

Cancino, E. (2011). Relación entre el clima social y el Rendimiento Académico de los estudiantes de la Institución Educativa Limoncarro del distrito de Guadalupe, Pacasmayo – 2011. (Tesis de maestría). Universidad Privada ULADECH, Perú

De Natale, M.L. (1990). Rendimiento escolar. En Diccionario de Ciencia de la Educación. Madrid: Paulinas

Díaz, A. (2012). Relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de las estudiantes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Facultad de Ciencias de laSalud de la Universidad Nacional del Callao – 2012. (Tesis de maestría). Universidad Nacional del Callao, Perú

Domínguez, L. (2007). La elección de la profesión y el desempeño laboral como contenido esencial del proyecto de vida en la juventud. Boletín Electrónico de Investigación de la Asociación Oaxaqueña de Psicología, 3(1), 34-43

Flores, R. (2015) Identidad profesional y el rendimiento académico según los estudiantes de Universidad Inca Garcilaso de la Vega. (Tesis de maestría). Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Perú

Holland, J. (2003). La elección vocacional. Teoría de las carreras. Cuarta edición. México D.F.: Editorial Trillas

Jasso, J., Rivero, J., Chávez, A., Almanza, C. R. y Conchas, M. (2011). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de la Facultad de Educación Física y Ciencias del Deporte de la Universidad Autónoma de Chihuahua, México. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Morales, A., Rojas, L. E., Hidalgo, C., García, R. Z., Molinar, J. E. (2013). Relación entre estilos de aprendizaje, rendimiento académico y otras variables relevantes de estudiantes universitarios. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma del Estado de México, México

Ocaña, Y. (2011). Variables académicas que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista Investigación Educativa, 15(27), 1-13

Reyes, Y. N. (2007). Relación entre el rendimiento académico, la ansiedad ante los exámenes, los rasgos de personalidad, el autoconcepto y la asertividad en estudiantes del primer año de Psicología de la UNMSM. (Tesis de pregrado) Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú

Santos, L. (2006). Estudio sobre estilos de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos del primer año de la facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohman. (Tesis de maestría). Universidad Jorge Basadre Grohman, Perú

Trejos, M. (2015). Identidad profesional y el rendimiento académico en las instituciones públicas. (Tesis de maestría). Universidad Militar Nueva Granada, Colombia

Published

2019-12-16

How to Cite

Garcés Saavedra, D. (2019). Relationship between professional identity and academic performance of students in the specialty of Administration (SENATI). La Junta Magazine, 2(2), 66–86. https://doi.org/10.53641/junta.v2i2.34