Proposal for coaching strategies to strengthen the skills of the public accountant dedicated to auditing, Cajamarca-2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53641/junta.v6i1.107

Keywords:

skills, coaching, Accountant-Auditor

Abstract

In today's competitive world, it is important that all professionals develop the skills and competencies required to maximize their potential, which is relevant to insert and maintain themselves in the work environment. Coaching has currently emerged as a tool of excellence to reinforce these skills and competencies, since it encourages reflection and self-awareness, which affects efficiency at work. Its importance is such that the study set out the objective of formulating a proposal for coaching strategies to strengthen the skills of the Public Accountant dedicated to Auditing, Cajamarca-2023, making a prior diagnosis of the level of professional, personal and interpersonal skills and identify those with shortcomings. The research is quantitative and applied, with a non-experimental, cross-sectional and descriptive-propositive design. The population consisted of 66 qualified Accountants-Auditors from Cajamarca, selecting a sample of 33. The results showed a general level of high skills (64%) followed by a low level (27%); professional skills were located at a high level (48%) followed by a low level (27%), and professional and interpersonal skills showed a high level (67%) followed by a low level (27%). Concluding that there is greater mastery of personal and interpersonal skills than professional ones; and, that there is a wide gap between the high and low levels, which justified the design of the proposal based on coaching strategies to raise said level through the strengthening of competencies, fulfilling the proposed objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrio Carvajal, S. (2020). Cómo influye el estrés en el cerebro del auditor. Auditoría Pública, 75 (1). 15-26.

Brocca Mantilla, A. (2019). Funciones desempeñadas como Auditor Semi-senior en el área de Auditoría Interna en la empresa bancaria BBVA Banco Continental [Trabajo de grado, Universidad Nacional de Trujillo]. Repositorio de la Universidad Nacional de Trujillo.

Castañeda Novoa,Y., Valero Zapata, G., y Patiño Jacinto, R. (2021). Diagnóstico del síndrome de burnout en los Contadores Públicos de la región andina en Colombia. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 29(1). 127-149.

Castrillo, J. (2019). Coaching Gerencial. CEATE-UC.

Castro Padrón, A. (2018). Manual de coaching. Construyendo bienestar. Publicaciones UDO-VE

Chávez Manzanares, R. y Maquera Ticona, M. (2019). Las competencias blandas y su incidencia en el desempeño profesional del auditor en la lucha contra los actos de corrupción. La Junta. Revista de Innovación e Investigación contable, 2(2). 15-33

Chiavenato, I. (2020). Gestión del talento humano. El nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones. McGraw Hill.

Federación Internacional de Contadores (2008). IES 8: Requisitos de competencia que deben reunir los Auditores Profesionales. En Manual de los pronunciamientos internacionales de formación. pp. 76-100. IFAC.

Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Linares Coba, W. (2020). Propuesta de coaching gerencial para mejorar el trabajo en equipo en la municipalidad distrital de Baños del Inca, Cajamarca. [ Tesis de posgrado, Universidad César Vallejo-Chiclayo]. Repositorio UCV.

Lyons, P. y Bandura, R. (2020). Employee learning stimulated by manager-as-coach. Journal of Workplace Learning, 13(1) 627-640.

Mantilla-Falcón, M., Tobar-Vasco, G., Arias-Pérez, M. y Ríos-Urrutia, G. (2018). Competencias del Contador-Auditor en el perfil de egreso. Caso Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Actualidad Contable-Faces, 21(37). 90-117.

Parsaoran Sirai, A. y Permana Honeyta, L. (2020). The influence of coaching sytems, discipline and motivation on competence and its impact In personnel performance of yonif Unit Kodam IM. International Journal of Scientif and Management Research, 3(3).343-356.

Pugh, G. y Lozano-Rodríguez, A. (2019). El desarrollo de competencias genéricas en la educación técnica de nivel superior: un estudio de caso. Calidad en la Educación, 50(1). 143-179.

Rivero, M. (2017). Una mirada desde el coaching al mundo de las organizaciones. CEATE. Salomaa, R. (2017). Coaching of international managers. Organizational and individual

perspectives. [Tesis doctoral, University of Vaasa].

Sánchez Sánchez, H. (2019). Propuesta de intervención para la mejora de competencias al equipo de consultores de la Empresa de Servicios Strategic Support, S.A.S. a través de la aplicación de técnicas de coaching. [Tesis de posgrado, Universidad EAN]. Repositorio EAN.

Saldaña Dávila, L. (2021). Competencia y empleabilidad del profesional contable de la Universidad Nacional de Cajamarca, sede Chota. [Tesis doctoral, Universidad Nacional Pedro Ruíz Gallo]. Repositorio UNPRG.

SarmientoLeón,J.(2018).Propuestadelcicloaplicativodecoachingorganizacional.[Tesis de grado, Universidad Santo Tomas] Repositorio USTA.

Vásquez Arrascue, M. (2019). Relación del coaching y la consultoría contable en la Empresa Tizianni, S.A., distrito La Molina, 2017. [Tesis de Grado, Universidad César Vallejo] Repositorio UCV.

Whitmore, J. (2017). Coaching for performance. The principles and practice of coaching and leadership. BrealeY.

Published

2023-07-01

How to Cite

Vargas Vargas, L. V. (2023). Proposal for coaching strategies to strengthen the skills of the public accountant dedicated to auditing, Cajamarca-2023. La Junta Magazine, 6(1), 59–87. https://doi.org/10.53641/junta.v6i1.107